joi, 18 iunie 2009

Acustica unei camere banale de 4x4m

Am stiut dintotdeauna ca auditia depinde si de austica incaperii. Este evident ca intr-o camera goala nu prea poti sa faci auditie chiar daca folosesti echipamente profesionale. Cu toate astea am avut o mare revelatie: felul in care sunt imbracati peretii camerei nu este doar important; este DECISIV.

Am avut ocazia sa constat diferenta evidenta de calitate a sunetului intre doua camere cu proprietati acustice diferite. Am scotocit dupa articole despre antofonare, sisteme de difuzare (dispersie) a sunetului si sisteme de atenuare a reflexiilor in frecvente joase (bass trap). Am citit doar si am constatat ca uneori este nevoie de un mare efort pentru a obtine un sunet bun intr-o incapere obisnuita, cu pereti de beton. In acelasi timp am constatat ca intr-una din camere am reusit cu un efort minimal sa obtin performante absolut greu de banuit. Articolele citite mi-au explicat apoi de ce proprietatile acustice ale camerei s-au nimerit sa fie atat de ridicate.

Incerc o descriere care sa poata sa va inspire pentru o viitoare amenajare a camerei de auditie.

Dimensiuni camera: 4x4m, inaltime = 2.6m (camera a primit destinatia de birou de lucru)

Podea: parchet stratificat + covor.
tavan: simplu, fara izolatie speciala

perete Nord:
liber dar cu o canpea de aprox 2m latime

perete Est:
usa balcon, geam, draperie cu consistenta medie (ceva banal de la ikea, dar dintr-un material putin mai gros)
doua coloane de rafturi deschise (Billy - tot ikea) cu inaltimea de 2m (pline cu carti)

perete Sud:
aproape tot peterele este mobilat cu rafturi billy pline de carti exista o intrerupere in care am instalat o coloana cu dimensiuni diferite pentru a intra un ecran LCD de televizor, un spatiu de depozitare, mic dulap suspendat ... in fine, este 80 % din perete acoperit cu rafturi deschise pline cu carti.

perete Vest:
un dulap dublu de haine cu inaltime de 2.2m si lat de aprox 1,4m.

Practic toata mobila este din PAL banal, ieftin.

Echipament:
Boxele PSB Image Alpha B1 putere continuu / dinamica (60W/80W) de la realacustic.ro
Boxele sunt instalate orizontal in rafturile de pe peretele de sud.
Pentru a elimina vibratiile placajului din spatele rafturilor, am folosit silicon suplimentar la impinarea intre placaj si peretii rafturilor. Exact in spatele boxelor am dar cate 9 gauri de aproximativ 1cm diametru pentru a permite aerului sa circule. Image Alpha are gaura de bass reflex pe spate (!) Boxele stau pe patru bucati mici de neopren pentru a elimina eventualele rezonante necontrolate.

Amplificator NAD C315 BEE 2x40W
DVD NAD T524

Rezultatul este un sunet natural, cu bas foarte bun (aici este in primul rand contributia boxelor PSB) si fara reflexii inutile. Am constatat ca orice suprafata de perete are practic pe peretele opus ul alt material. Ex: daca pe peretele de nord exista un spatiu gol, pe cel de Sud exista suprafata neregulata a rafturilor cu carti. Vis-a-vis de usa (cu sticla de la balcon, este usa de lemn de la intrare. Vis a vis de fereastra este dulapul. In plus, rafturile cu carti, prin forma lor neregulata (carti de dimensiuni diferite) se transforma intr-un sistem de dispersie (diffusor) perfect iar cartile absorb oricum atat frecventele joase, cat si cele inalte. Canapeaua este un bass trap perfect. E posibil sa ajute si faptul ca pielea functioneaza ca o membrana de atenuare pentru bass. Tavanul are ca suprafata opusa parchetul peste care se afla covorul (relativ gros).

Biroul ofera astfel un sunet foarte placut, in comparatie cu living-ul care desi are echipamente net superioare (PSB T65 de 150W cu 3 difuzoare de bass + NAT 325 BEE de 50W). Pentru ca in living nu voi mai putea acoperi peretii cu suprafata casetata a rafturilor de carti, lucrurile sunt deja mai complicate. Aici perechea de PSB T65 se face simtita imediat cu un bass foarte natural si puternic dar lipseste ceva din sunetul cald al acusticii din birou. In camera mare sunt inca multe suprafete de perete goale (si ce este mai rau, suprafetele goale se afla fata in fata).

In concluzie, va incurajez ca o parte din bugetul pe care l-ati investi in echipamente, sa fie dirijat si spre optimizarea fonica a camerei.

2 comentarii:

  1. Bună Ziua
    Eu sunt Vlad, unul dintre membrii Radio Whisper, un radio anti-manele dedicat bloggerilor şi nu numai.
    Am vizionat cu atenţie blogul tău şi vreau să spun că am fost foarte fascinat de ceea ce am găsit. Am fost atras de subiectele interesante şi de originalitatea articolelor. Felicitări ! Încep să îl citesc cu drag.
    Noi promovăm la radio diferite articole ale bloggerilor, iar azi am promovat un articol de-al tău ; am specificat sursa articolului şi am deschis şi un subiect pe baza acestuia. Dacă doreşti, poţi să ne recomanzi orice articol şi noi îl vom promova.
    Cu scuzele de rigoare pentru acest mesaj de tip spam,acest mesaj este dedicat tie si la cei care merita care ii citim aproape zi de zi.
    Ne-ar face plăcere, de asemenea, să ştim că ai dori să ne susţii în acest proiect de radio şi să accepţi o eventuală colaborare.
    Pe Radio Whisper se difuzează toate genurile de muzică, exceptând manele şi piesele necenzurate, avem şi câteva emisiuni, ştiri etc. Ne-am propus să realizăm un proiect mare, iar pentru asta avem nevoie de susţinerea şi ajutorul tău şi al celorlalţi colegi bloggeri. Dorim să creăm o echipă numeroasă, de oameni cu un talent aparte şi m-am gândit că, poate, ai vrea să ni te alături şi să colaborăm, binenţeles, pe unul dintre domeniile care îţi place. Dorim, de asemenea, să ne acorzi un scurt interviu. Pentru noi sunt importante ideile şi modul de a gândi al bloggerilor şi al ascultătorilor noştri.
    Îţi mulţumesc pentru timpul acordat, iar acum îţi propun să adaugi linkul sau bannerul nostru pe blogul tău şi să ne dai add la id-ul radiowhisper_com sau un email radiowhisper_com@yahoo.com pentru a discuta mai multe.
    Mulţumesc,
    Cu stimă Vlad!

    RăspundețiȘtergere
  2. Îţi place să scrii articole şi eşti pasionat de muzică?
    Eşti la curent de fiecare dată când artiştii tăi preferaţi lansează ceva nou?
    Îţi place muzica în general sau asculţi doar un anumit gen?
    Îţi place să te uiţi la filme şi să le povesteşti celorlalţi filmele care ţi-au plăcut cel mai mult?
    Doreşti să promovezi artişti prin interviuri, biografii, ştiri?
    Îţi place să te distrezi la concerte, să faci poze, iar a doua zi să povesteşti atmosfera?
    Alătură-te echipei ONmusique.info – un site cu şi despre muzică!
    Contact: onmusique@yahoo.com
    Onmusique.info – Pentru că muzica aparţine tuturor!

    RăspundețiȘtergere